MeowMeow all..
Wah byk giler feedback from my last post about vendor2 yg agak kureng di hatiku... For me, whatever it is yg paling penting for vendor2 nie, TOLONGLAH learn PR and ckp elok2 dgn customer... Any business yg involve customer pun sama.. xkisah la client tu mampu atau pun tak.. xkisah la u bz ke x.. xkisah le kalau client tu tanye soalan2 bodo ke x.. Xkisah u ada personal problem ke x.. xkisah ler food testing kene byr ke x.. xkisah la kalau ape yg kite mintak xdpt.. YG PENTING CKP ELOK2.. Ni kalau on the phone before ckp terima kasih dah trus slam the phone, pastu ada lak yg jwb sepatah2 n pastu kasi reply sentap punya.. Actually if ikutkan xde la nak kisah sumer ni kalau vendor2 yg berkenaan tu ckp elok2..kite bleh forgive and forget je trus.. atleast xde la kite as client nak luahkan ketidakpuashatian n frustration i kat sini kan??? think about it.. lgpun sumer normal people(client like me) 100% agree with me.. end of story.
After this i think all of us kene be careful and study dulu betul2 about any vendor u hire for ur wedding. Kalau u kulit keras, maybe bende2 mcm yg terkena kat i ni x affect u la kot kan.. Anyways, i nak share tips yg telah diberikan oleh one of WP yg top kat Msia nie.. wah sgt teruja..! dah la i fan dorang, pastu ade lak bg feedback kat my last post..siap bagi tips tu..! huhu beshnyer... Bagi B2B slalu update2 ngan post2 B2B lain., i think mesti u all ada read post yg sgt berguna from PUAN ANN (TIPS for bride2be : QUO) ni kan.. so nak tambahkan lagi TIPS dari this WP yg gah.. - ARJUNA CIPTA *cheer!*... thank u sgt2 En Arjuna Cipta.. :D
*credit-ARJUNA CIPTA (from my last post here)
****************************************************************************************************
Hi all
Sabarlah Renee mungkin nasib Renee tak begitu baik ketika deal dgn vendor berkenaan. Kita pun tak tahu apa sebenarnya yag jadi kan. Ok bagi kami sebagai salah satu vendor yg menawarkan khidmat dekorasi terdapat beberapa tips yg penting ketika anda deal dengan vendor. Based on our experience below is the few tips berguna untuk b2b:
1) Make yourself sounds really interested with your vendor services. Don't ever PM your vendor just like short phrase below
"Salam berapa harga pelamin ni?"
or
"cantik....PM me the price"
or
"berapa harga?"
Sebagai vendor kami akan berasa spt anda tidak begitu serius dgn perkhidmatan kami dan sekadar bertanya sahaja. Kami lebih suka anda mengenalkan diri anda, bercerita serba sedikit perkhidmatan yang anda inginkan, tema perkahwinan impian anda, maklumkan tarikh, tempat dan masa perkahwinan anda. Secara kesimpulannya maklumkan kepada vendor anda segala informasi yg diperlukan sebelum vendor anda dapat mengeluarkan quotation.
2. Pertanyaan secara direct dan jelas.. more or less straight to the point org putih kata. Jangan berpusing2 and vendor anda akan berpusing melayan anda
3. SMS OR CALL. Jika pertanyaan anda lambat dijawab melalui email atau PM di Facebook, anda digalakkan untuk menelefon sahaja vendor anda. Arjuna Cipta lebih suka jika client kami menghubungi kami secara terus untuk mendapatkan informasi and for us you guys sound more interest if u guys calling us. Jangan malu2 kami tak makan orang. Preferably call between 10am - 8pm. Tgh malam org nak rehat dik.
4. Try to prevent to make an appointment in the peak mperiod of weddings month (middle of March, June, December). Your vendor might be cancelled it for the last minute or your vendor will be in hurry (rugilah tak dapat discuss lama2)
5. Quotation kami adalah berbeza2 harga. Ini adalah kerana quotation kami direkabentuk mengikut kehendak dan tema impian pelanggan2 kami. So please don't get confused about this matter k. Thats why lah better u call us for an appointment 1st so we can have a mutual understanding about your wedding dreams and your budget too.
5. Documentation penting u guys. Read carefully your agreement before you sign it k.
Itu sahaja tips yg dapat Arjuna Cipta kongsi bersama2. Hope it will be a useful guide for all b2b outside there. But back to basic "budi bahasa budaya kita"
Good luck and all the best all
"Dealing is an Art...master it"
Sabarlah Renee mungkin nasib Renee tak begitu baik ketika deal dgn vendor berkenaan. Kita pun tak tahu apa sebenarnya yag jadi kan. Ok bagi kami sebagai salah satu vendor yg menawarkan khidmat dekorasi terdapat beberapa tips yg penting ketika anda deal dengan vendor. Based on our experience below is the few tips berguna untuk b2b:
1) Make yourself sounds really interested with your vendor services. Don't ever PM your vendor just like short phrase below
"Salam berapa harga pelamin ni?"
or
"cantik....PM me the price"
or
"berapa harga?"
Sebagai vendor kami akan berasa spt anda tidak begitu serius dgn perkhidmatan kami dan sekadar bertanya sahaja. Kami lebih suka anda mengenalkan diri anda, bercerita serba sedikit perkhidmatan yang anda inginkan, tema perkahwinan impian anda, maklumkan tarikh, tempat dan masa perkahwinan anda. Secara kesimpulannya maklumkan kepada vendor anda segala informasi yg diperlukan sebelum vendor anda dapat mengeluarkan quotation.
2. Pertanyaan secara direct dan jelas.. more or less straight to the point org putih kata. Jangan berpusing2 and vendor anda akan berpusing melayan anda
3. SMS OR CALL. Jika pertanyaan anda lambat dijawab melalui email atau PM di Facebook, anda digalakkan untuk menelefon sahaja vendor anda. Arjuna Cipta lebih suka jika client kami menghubungi kami secara terus untuk mendapatkan informasi and for us you guys sound more interest if u guys calling us. Jangan malu2 kami tak makan orang. Preferably call between 10am - 8pm. Tgh malam org nak rehat dik.
4. Try to prevent to make an appointment in the peak mperiod of weddings month (middle of March, June, December). Your vendor might be cancelled it for the last minute or your vendor will be in hurry (rugilah tak dapat discuss lama2)
5. Quotation kami adalah berbeza2 harga. Ini adalah kerana quotation kami direkabentuk mengikut kehendak dan tema impian pelanggan2 kami. So please don't get confused about this matter k. Thats why lah better u call us for an appointment 1st so we can have a mutual understanding about your wedding dreams and your budget too.
5. Documentation penting u guys. Read carefully your agreement before you sign it k.
Itu sahaja tips yg dapat Arjuna Cipta kongsi bersama2. Hope it will be a useful guide for all b2b outside there. But back to basic "budi bahasa budaya kita"
Good luck and all the best all
"Dealing is an Art...master it"
*************************************************************************************************************
meowluv~
Renee meow
wow. a very great tips :)
ReplyDeletethumbs up.hihi.cheers renee :)
i suka tips tu...mmg kita kne be polite bila asking somethg pd org yg kita x kenal...so xde la yg nak menjawab pun rs kurang senang...
ReplyDeleteLisa♥cheers!! :D
ReplyDeleteAley♥tau xpe kan.. kalau u bace my last entry tu kan, cube u tgk conversation i ngan WP tu. pnye la baik i mintak, tp jwb camtu.. *panas* T_T
meow~
http://reneemeowwedding.blogspot.com
tips yg sgt bernas!! =)
ReplyDeleteTWO THUMS UP for ARJUNA CIPTA.. Baguih sungguh lah depa nie.. Ermm... Cik Senah doakan moga dimurahkan rezeki ARJUNA CIPTA.. :)
ReplyDeletep.s : Chek dah settle dah bab2 hat besaq utk kenduri kawen cik senah next year.. (deposit : WP, OP, OV, MUA, W-CARD..). tinggai menda hat kecik2 (macam door gift dll..).. Harap2 semuanya berjalan lancaq.. coz chek mmg suka buat preparation awai gila.. Buleh2 semuanya nak boh deposit sebelum ujung bln nie.. heheh :)[ tarikh nikah 11/11/11 - mau tak pulun boh deposit awai2.. satgi kalau lambat.. tokak tgn sendiri arr..!] hehehe
tip yg bagus...
ReplyDeletebagus diorg ni siap bg tips lagi...
ReplyDelete