Saturday, December 18, 2010

TERSENTAP N KECHEWA WITH VENDORS... T_T

Heyya all..



i nak luahkan perasaan i nieee..!! this is my first time post blog about my ketidakpuashatian i kat sini.. Mmg seriously xpuas hati.. i sgt sedey, marah, tak puas hati, kechewa, sumer perasaan la. u want to know why? Hmm last week i ade la mintak quotations from a few vendors for photog, pelamin, catering, makeups, etc.. So adalah a few yg langsung xreply, and ada plak reply. Ada yg reply tu PR mmg meletop, ada yg reply PR sgt lah mengecewakan. i xtau ler is it becos of me yg over sensitive??? or mmg dis people mmg xpandai jaga hati customer??

I bukan nak malukan dorang ni ke ape, tp seriously i mmg tersentap. I think i must share with u all B2B. I paham these people sgt busy, but if busy dorang bleh ler inform or say sorry sbb busy. Tp kalau dorang xckp dorang bz, mane la kite tau kan? ni x, jwb sepatah2 je, xpun jwb mcm xnak layan.. Maybe sbb dah top n nama da famous, trus xlayan org kah? Perlu ke i letak status untuk mendapatkan perhatian dari dorang? Nak kene jadik artist ke baru nak layan? nak kene tunjuk duit berkepul baru nak layan? nak kene bwk kete mercedes park depan kedai dorang baru nak layan? nak kene cantik n cun macam model atau artis baru nak layan ke???.... gerams tau.. T_T

I nak share ngan u all B2B, mane vendor2 yg seriously buat i tersentap n frustrated...i dont care, im going to tell all here...kite customer kan...it's their fault not to treat us the right way. My work line is berkaitan wif customer service so i know la bab2 customer service ni.. Ingat kite ni suka2 je ask quotation ke? We could be ur potential customer la.. Bile letak nama penuh dgn title anak 'nenek' baru nak layan.. apekehal nyer? i kahwin bukan pakai duit makbapak pun so ape kaitan nak letak nama title baru nak layan?

So, nak tau sape? these are the people yg i saannngaatt kureng... antara nye adalah, S catering - call je jawab ngan kasar n mcm xnak layan langsung.. pastu bile mintak test food, dia ckp kene byr deposit dulu baru bleh dpt test food (hah??! ade ke camtu? mane kite nak tau food sedap ke x sebelum confirm letak depo?? sgt xlogic kan)..i reply dgn baiknye,"owh camtu eh, terima kasih yea"..trus dorang letak phone before i abes ckp terima kasih tu..!! geramnyerrr. Second, K catering yg sgtlah famous tu..mule2 i call mintak quotation, pakai nama biase je, dorang ckp akan call balik.. ok ler i tunggu...pastu 1week xcall2 balik..! (lupe dah ke?) pastu bile i call balik, pakai nama ngan title 'anak nenek', baru dorang bagi quotation there and then... wargh geram nyer...ade ke camtu, sgt double standard.. T_T

One more, ade la dia WP yg tgh nak naik nie.. i mmg suke his work dari dulu smpai skang.. mmg hantaran n pelamin n deco mmg superb.. i mmg kaki comment kat his work..bile dia post new pics of his work je mesti i akan puji mati-matian.. so i ask him for quotations 2 times.. tp cara dia jwb tu, aduh hancur luluh hatiku..serious..mcm xnak layan jer.. mula2 jawab sepatah2 je (tu xpakai lagi title 'anak nenek').. pastu senyap trus, ok lah time tu xrasa pape lagi.. Then baru2 nie for d second time i ask lagi, ok la dia jwb..pastu dia ckp suh jumpa trus kat tempat dia untuk nego n bleh tgk lagi clear(err i ada sebut ke nak nego? i mintak quote sikit je so i rase clear je tu)..i ckp buat sementara ni xleh nak dtg sbb jauh n no time,i juz need approx quotation.. n then senyap balik (i rase agak pelik, i tak end pun d conversation tu?) so i minta la lagi, bleh ke x? dia pun reply sumer harga dia ada (aiks mcm marah aje?? i mintak for a few things jer T_T)... but i bersyukur je la atleast dia ada bagi kan, bagus juge ada sumer harga tu..n then dgn happynyer i bgtau la bleh i share ngan bride bloggers lain.. pastu?? u all bace la sendri.. i xtau ler nak ckp per.. mmg agak tersentap n hancur luluh.. maybe i yg oversensitive, tp i rase untuk jaga customer dia xperlu ckp camtu..nampak mcm riak pun ada.. i ni dah la fan dia, i byk review pasal dia.. n then camni plak.. hmm sorry ler u have just lost ur potential customer.. ntah2 dia xkisah kowt cos dah top kan.... xtau naper dia jwb camtu... sbb dia malas nak lyn i ker? or dia akan bg harga lain2 kat org? geramnyerr...im very2 frustrated.. T_T

UPDATE: memandangkan ade pihak yg berpihak kat vendor tu xpuashati, i pon padamkan (tp rasenyer mmg awal lagi i pdm pon) mane yg patut so dorang xde la nak sentap2 gak ngan ketidakpuashatian i nie...maybe they all pk dorang 100% perfect, xleh nak terima ketidakpuashatian customer kan.? patutnyer take note n improve, bukannye pakai nickname sape2 tah n then ckp bukan2 kat my chatbox. tingkatkan lagi ler PR tu kan, andplease be friendly..bukan nak msg2 kat chatbox je as if 100% perfect.. ikutkan i ler yg patut sentap n sedey, tp dorang yg sape2 ni tah nak msg2 bukan2 kat chatbox i kan..siap mendoakan wedding i n others B2B a disaster..tsktsk teruknyer.. ye la, dorang nak backup tp xtau yg kite yg terkene ni rase camne.. mmg i ngaku i sensitive (some say i over2), tp kalau sumer customer u macam i camne? and ramai lak tu agree ngan i??think people.. kalau u gi shopping, tgk baju chantek giler pastu bile u tanye je kat salesperson mcm xnak lyn? ape prasaan korang? THINKTHINKTHINK... JAGA HATI CUSTOMER N POTENTIAL CUSTOMER..BE FRIENDLY..kite consumer ada hak..sumer jenis business camtu kan..

*nama sebenar telah di'black' kan n di'star'kan untuk keselamatan i..hehe (atas nasihat b2b lain kan-thanks dears..muahs) (ps:bukan di'black'kan aje- di blacklistkan teros!)

*yg mana dah tau SAPE VENDOR2 tu..ha be careful ya... yg xtau tu, sila email me (maernee@gmail.com) if nak tau sape... ;)






 


hoh yg paling last tu.. i juz ckp nak share ngan bride bloggers, but jwb camtu? sorry la i mmg sensitive..mmg sgt sentap n kecewa.. kalau u dpt customer yg xsensitive pown, u xpatut ckp camtu.. kalau u dpt 1000 lagi customer lain yg sensitive mcm i gak camne?? i still xphm y kene jwb camtu? kalau u all ada amek dia as WP n diberi layanan yg baik, alhamdulillah u all mmg lucky... sorry ler i just cant get over it.. same as S catering n K catering.. ada lagi yg lain2 ni i mmg tgh tgk mane bagi layanan n service yg baik, n mana bagi layanan yg teruk... i mmg akan post kat sini untuk share ngan sumer B2B...

Anyways, thanks all for reading n sharing my frustration.. sape2 ada story nak share silakan. If u all rase i ni jer yg sensitive ke ape sila share disini juga. Maybe i ni jer over-sensitive, tp my parents n meowgagah pun agree dgn i..so how?


meowluv~

Renee meow

40 comments:

  1. Actually, I pun ada pengalaman ngan Ari Wedding Couture ni. Pergi booth diorang time karnival pengantin, macam nak tak nak je layan. Jawab sepatah-sepatah. Maybe sebab I pakai simple sangat kot? Ke nak pakai Louboutin heels and make-up 4 inci tebal baru nak layan I? Tak kuasa okey nak melaram semata nak pergi karnival pengantin. Sangat tak suka vendors yang double standard.

    ReplyDelete
  2. setuju sgt2..dr betul2 nk amek, terus rs nk reject..ramai jek yg cmtu...

    ReplyDelete
  3. aahla... tahpape jawap gitu. kalo ain pon ain kecik ati gak. n reject terus kot. macam ape je. ain ade gak knl sorang manusie jenis cani. kalo ckp menyakitkan ati org. last2 xde sape nk kwn ngn die. eeee, xsukela species manusie gini.

    ReplyDelete
  4. Thank u rini for sharing. sebgai orang yang biasa2 cam i ni, mmg akan terasa kot. double standard abis.

    about catering, kuzie tu i selalu juga amik kalau ada function kat petronas. cam ok. tapi ada juga kekadangd iorang wat hal. function kul 9, kul 10 baru hantar food.

    btw, if u wanna try, my caterer was warisan baiduri. u can try. diorang sangat baik and food testing pun free aje. kalau x jadi amik pun diorang kata xpe, tayah bayar, meaning diorang takde rezeki lah tu. food diorang pun sedap and chef wan pun masa sherina kawin amik dgnd iorang. u check lah review lain kot ada kat internet k.

    their number: 4022 8667

    ReplyDelete
  5. sabar dear..maybe nnt u akan jumpe yg lagi hebat dari mereka.. gd luck :)

    ReplyDelete
  6. huhu renee..dorg ni br taja artis sorg dua dh nk caj mahal2.tah pape.i malas nk tgk org2 yg konon taja2 artis ni just nk naik kan biznes diorg je.mmg double standard ah tu.kene letak nama anak spe,dato tan sri.blabalablabla..

    kalau mcm tu i pun bole letak nama I suka suka mintak quote Lisa Tan Sri JOhari. wahahahaha.joking.serius sakit hati baca.i rasa u tak over emo.kalau i i pun sentap.memperlekehkan org.

    ReplyDelete
  7. eh, kerek gile ari weddingcouture tu. reject! reject! hahah. btw, dulu suke gak tgk hasil kerje diorang. but then bile jln2 kt blog b2b terbaca bad review about them. trus I blacklist diorang sampai skarang. hahahah

    ReplyDelete
  8. Ush, cuak lak.
    Kuzie tu yati rasa macam tu gak.
    Dorang tak layan.
    Malas dah nak pikir.
    pasal Wedding Couture ni baru tau camni.
    Sabar ye renee.

    ReplyDelete
  9. sabar ya dear... ramai vendor yang dabel stended.. i pn ada pengalaman... i jenis yg x kesah.. mgkn tiada jodoh nk bekerjasama dgn dorg.. dan juga mgkn dapat yang lebih bagus dari dorg.. mana tahu kan... hehe :)

    ReplyDelete
  10. Rilla ❤ owh really? xsangka yea..ingatkan i sorang je yg terkena.. tu la, maybe i ni bukan artist kowt dats y layan mcm ala2 kadar je..

    Scha mimie ❤ tu la, i ni da lama mmg fan dorang, mmg xkisah harga camne pun nak amek..juz nak tau je dulu kan.. tp sbb kene layan camni trus xjadik.. T_T

    Cik Ain ❤ nmpaknye ramai kan org2 camni.. mmg sakit hati sgt2.. huhu T_T



    meow~
    http://reneemeowwedding.blogspot.com

    ReplyDelete
  11. sabar je laa renee..
    hope u dpt WP yg lg bgus dr dorg tuu..
    org2 mcm tu x kemana pun..

    ReplyDelete
  12. roe ❤ owh u keje petronas eh? my bro, sis n sis in law keje petronas gak..hehe.. ala kuzie tu,da petronas big company of course dorang layan.. kalau org2 biase yg walk in ask for quotation langsung xlayan.. geram tul... btw, thanks so much for d info.. since u dah bg review yg bagus about warisan baiduri, nanti i'll give a try.. thanks so muchie!! :D


    makcik rokiah❤ thanks dear..yea hopefully jumpe yg better kan.. n yg penting PR pun better gak.. xnak keje bagus tp PR yg hampeh.. choi! ;p

    LisaLisut❤ omigosh kite same la.. serious i feel d same way.. juz becos da sponsor artist ke hape dah double standard.. geram lah..especially part memperlekehkan org..eee serious geram..

    missZ❤ owh u pun penah jumpe bad review pasal WP tu ker?ape yg badnye eh?nak tau gak.. hehehhe ;p

    Norhayati Rostam❤Kuzie tu dah byk i dgr dari family n frens.. mmg mcm xnak lyn..n sometimes svc teruk.. yg WP tu plak, ntah ler.. maybe i xde rezeki kan.. maybe dgn org lain PR dia mantop lembut gemalai layan org kan.. sape dpt layanan dia yg bagus kira untung la..maybe i jer yg terkena.. T_T (padahal dia xtau yg kite sgt support n byk bagi review bagus2 about his work kat blog ni)..

    hernyzar❤hmm hopefully.. kire lepas ni i dah tau la kan..ni agak 1st time i survey2 sana sini, so i plak since dah SUKA GILA IN LOVE KAT VENDOR2 nie, so HARAPAN TU SGT2 TINGGI la kan.. tup2 bila kene plak layanan camtu, mmg TERSENTAP gila la i .. mmg kechewa giler ayam.. huhu T_T yeah agree dgn u, hopefully akan jumper vendor2 yg bagus2.. thanks dear..


    meow~
    http://reneemeowwedding.blogspot.com


    meow~
    http://reneemeowwedding.blogspot.com

    ReplyDelete
  13. renee, dulu i pun suke tgk ari punye design, tapi lepas tu i ade terbaca banyak bad review. i tak pernah berurusan dengan dieorg, so i tak boleh bagi review, i suggest u google ok. maybe u akn terjumpe blog org2 yg pernah berurusan dgn dieorg. i yg dah bace terus dah tak jenguk website dieorg dah.

    ReplyDelete
  14. DinCma❤ thanks dear.. yeah hopefully dpt jumpe yg pandai menjaga hati customer..huhu..


    meow~
    http://reneemeowwedding.blogspot.com

    ReplyDelete
  15. lady syaliz❤owh really..? ingatkan i sorang yg terkena.. ni yg nak carik nie.. hehe.. thanks for d info dear..


    meow~
    http://reneemeowwedding.blogspot.com

    ReplyDelete
  16. omg u all i found dis.. read carefully n be careful yea..they're maybe big n successful now, but beware this could happen to u..! T_T

    http://amiruldalila.com/blog/?p=406


    meow~
    http://reneemeowwedding.blogspot.com

    ReplyDelete
  17. renee...ari wedding couture ke?? elya ingat td arma..(tapi nasib baik bukan armaaa..haha..
    mmg mcm ni laaaa renee...org2 dlm industry mcm ni, mmg double standard skett..nak2 yg baru2 nak naik ni....pendapat elya laa..

    ReplyDelete
  18. well, yang I pernah baca, double standard la... hehe... layan nak xnak je... buat wedding pun ala2 je... menyusahkan bride lah senang cerita... oopsss... hehe... sangat xsuke org yang mcm tu...

    ReplyDelete
  19. renee, saya rasa, mungkin potential (atau ex-potential?) vendors ni kebanyakkan lebih suka kita straight to the point. dan ye, kebanyakkan vendors mmg lebih sukamereka sndiri bagi quotation pada customer, pasal kdng2 bila kita post, bila org google pasal nama company tu, then en dup kat blog kita, kdng2 readers ni tak baca bila tarikh post ini ditulis, tup2 rupanya vendors dah ada perubahan harga, jadi on their side, mungkin jadi satu hal nak terangkan pada customers baru. dan lagi satu, setiap customer ada selera berbeza. mungkin ada customer nak bunga letak kristal2, tu dah lain harga daripada pekej sedia ada yg vendor dah beri. jadi saya rasa, vendor nak elakkan kekeliruan maklumat. itu yg saya tahu, berdasarkan kerja dgn vendor2 saya yg terdahulu.

    ReplyDelete
  20. yer...
    sangat mencik ngan vendor PR macam taik..huh..
    eh teremo lak..
    diorang nih kekadang macam tak redha kan kalau rezeki tu takde..
    tu yang bila kita tanya quote tak nak layan..bila dah layang deposit baru nak layan..huh..

    ReplyDelete
  21. salam...

    mungkin kalau post kat blog nanti ada future customer boleh compare prices dgn yg diorg quote dkt u kot... itu mesti harga lain2 tu tu pasal dia tak bagi post kt blog...

    ReplyDelete
  22. Elya❤ tu la naseb bukan ARMA kan.. i pun fan of ARMA.. :D

    missZ❤tu la byk lg yg double standard..my sis dulu pun camtu gak, bila pakai je title anak 'nenek' baru la nak layan.. choi~

    xora❤ yea yg tu i mmg agree.. cos dorang pun xletak price kat blog dorang.. but it's juz APPROXIMATE quote, bukan harga bulat2.. i xkisah pun if dorang xkasi kan, but ATLEAST CKP ELOK2 LA KAN.. xper lu nak kasi ayat sentap camtu..mmg xde PR skills langsung.. mcm makcik2 je yg jwb.. gerams tau..

    cikNeyna❤haha xper same2 kite emo yea.. dorang mcm xnak layan je kan.. ni baru je vendor2 yg i mintak by call n online.. blum lagi kalau i singgah kedai or dtg booth time carnival.. kalau kena yg xlayan tu, mmg siap la... *garang mode* reoooWw!

    gadisbunga❤actually xpatut ler camtu, kalau dia takut customer compare prices..maknanya kalau i anak 'nenek' dia bg rm5k, kalau i biasa2 je dia bg rm3k.. nmpak sgt ler kan.. tp like i said tadi kat atas(xora's reply), kalau ye pun xkasi i share kat blog, bgtau ler elok2..perlu ker bg ayat sentap camtu.. haish T_T kecik hati i..huhu

    ReplyDelete
  23. Hi all

    Sabarlah Renee mungkin nasib Renee tak begitu baik ketika deal dgn vendor berkenaan. Kita pun tak tahu apa sebenarnya yag jadi kan. Ok bagi kami sebagai salah satu vendor yg menawarkan khidmat dekorasi terdapat beberapa tips yg penting ketika anda deal dengan vendor. Based on our experience below is the few tips berguna untuk b2b:

    1) Make yourself sounds really interested with your vendor services. Don't ever PM your vendor just like short phrase below

    "Salam berapa harga pelamin ni?"

    or

    "cantik....PM me the price"

    or

    "berapa harga?"

    Sebagai vendor kami akan berasa spt anda tidak begitu serius dgn perkhidmatan kami dan sekadar bertanya sahaja. Kami lebih suka anda mengenalkan diri anda, bercerita serba sedikit perkhidmatan yang anda inginkan, tema perkahwinan impian anda, maklumkan tarikh, tempat dan masa perkahwinan anda. Secara kesimpulannya maklumkan kepada vendor anda segala informasi yg diperlukan sebelum vendor anda dapat mengeluarkan quotation.

    2. Pertanyaan secara direct dan jelas.. more or less straight to the point org putih kata. Jangan berpusing2 and vendor anda akan berpusing melayan anda

    3. SMS OR CALL. Jika pertanyaan anda lambat dijawab melalui email atau PM di Facebook, anda digalakkan untuk menelefon sahaja vendor anda. Arjuna Cipta lebih suka jika client kami menghubungi kami secara terus untuk mendapatkan informasi and for us you guys sound more interest if u guys calling us. Jangan malu2 kami tak makan orang. Preferably call between 10am - 8pm. Tgh malam org nak rehat dik.

    4. Try to prevent to make an appointment in the peak mperiod of weddings month (middle of March, June, December). Your vendor might be cancelled it for the last minute or your vendor will be in hurry (rugilah tak dapat discuss lama2)

    5. Quotation kami adalah berbeza2 harga. Ini adalah kerana quotation kami direkabentuk mengikut kehendak dan tema impian pelanggan2 kami. So please don't get confused about this matter k. Thats why lah better u call us for an appointment 1st so we can have a mutual understanding about your wedding dreams and your budget too.

    5. Documentation penting u guys. Read carefully your agreement before you sign it k.

    Itu sahaja tips yg dapat Arjuna Cipta kongsi bersama2. Hope it will be a useful guide for all b2b outside there. But back to basic "budi bahasa budaya kita"

    Good luck and all the best all

    "Dealing is an Art...master it"

    ReplyDelete
  24. ArjunaCipta❤ owhmagad mr ArjunaCipta bg tips..! teruja!! hehe.. thanks so muchie for d tips.. Thanks for understanding my situation, for me yg penting is PR and jage hati cusomer (lagi2 la potential customer kan). kalau betul la bz ke, xsuka ke, xboleh share kat blog ke, bgtau le elok2.. no need nak reply sepatah2, n like me kene sentap mcm makcik2.. SANGAT X PROFESSIONAL OKEEE... T_T tgk la msg i, punye la bersopan santun, tp balasan nyer.. isk T_T sgt kecik hati..huhu..

    Anyways, thanks again 4ur tips tu..sgt2 berguna for us B2B n other brides.. :D yeay for Arjuna Cipta.. makin sayang lah u all.. cepat2 le post lagi ur wedding works ya.. hehe :D


    meow~
    http://reneemeowwedding.blogspot.com

    ReplyDelete
  25. renee..ayat yg blkg tu sentap okehhh!haha.bley plak die jwb cmtu ehh..=P

    btw, tips dr arjuna cipta sgt berguna!;)

    ReplyDelete
  26. mak aiii.... sabar dear, mmg i pun ada gak terkecik hati dengan sorang vendor nih. tapi at the same time i akui lah mmg i tak mampu pun. but, apa salahnya kita nak tahu the harga and all kan?

    ReplyDelete
  27. sorry to hear bout it... and thanks for the info too... keep on writing k.. loves to read..

    ReplyDelete
  28. hi.. mmg ade vendor yag baru2x nak naik ni.. berlagak bukan main. esp bile dah jadi pilihan anak2x dato etc. die rase die glamer. i pun kene gak kat jb. orang tanye 10 patah, jawab 2 patah. menyampah!

    ReplyDelete
  29. sis, sabar k...nk wat cne, ssh jugak klu wp yg nk layan yg double standard je ni..

    hope u will be fine, ok..=)

    ReplyDelete
  30. hi reene,rasanya dah banyak kali jugak I terbaca pasal "ARI" I pun ada tanya quo. n selit sket bg info "konon2 lar" yg ramai cerita about his serv. dia cuma balas "x takut ke nak guna service dia" n sampai sekarang apa info pun dia x bg...at last..I terus zip zap zip out of my list..puas ati...berbeza dgn Arma...Big name jugak kan..blom call lagi 2..tapi dengan pantas bg info.kalau u all perhatikan pun ada something between Ari n Arma..persaingan mcm x sihat atau itu cara dorang bermanja2 kasar..emm ntahlar..yg pasti..reena..masih ada lagi yg talented tapi berbudi...mcm tu haa..."Arjuna Cipta"...percayalah...rasa cam nak nyanyi jer.."ilang stress" :)

    ReplyDelete
  31. i pun ada terkena nga A**WeddingCouture...nasib baik google and jumpa bad review bout them terus cancel..takpe reenee...ramai lagi WP yang bgs than A**WeddingCouture

    ReplyDelete
  32. salam kenal..minat lak bc psl kawen² nih..hehe~

    klu ai jd yu pn akan sentap oke dgn jwpn mcm tu..nampak mcm dia tipu harga pn ada...klu ye pon boleh nego² price xperlu kut buat ayt mcm tu..

    ai nyer pakej amek kt org ni..membe² je..hehe --> http://personafizabridal.blogspot.com/ =)

    ReplyDelete
  33. mawar❤sentap kan?? i xtau ler org yg kulit tebal je kot yg rase xsentap...ramai agree ngan i tu ayat sentap.. tp kalau u bace kat my chatbox ni ada la hamba2 allah (yg backing vendor2 ni) kata ayat biase je..haha..

    mizzamy❤tu ler..i juz mintak dgn baik nak tau harga n all.. xkisah le mampu ke x kan..kite bleh usahakan kan? ni bg layanan adoyai... xperlu la nak hangup trus phone or kasi ayat sentap kan... CKP LER ELOK2 KAN.. susah tul kan.. dorang buat camtu seriously akan bg negative impression to potential customers like us..

    R-YuzSha❤welcome dear..ni juz my ketidakpuashatian.. maybe i sorang je yg terkena..xde rezeki kan..maybe org lain, lain layanannye..kite xtau..huhu...

    nasriah ngasiman❤geram kan camtu..bile jawab sepatah2 ni-akan memberikan negative impression.. kite customer akan pk dorang ni xinterested nak jual, or memilih customer.. kecik la hati kite ni kan..

    marelfira❤emm ntah le..i xckp dorang ni doublestandard ke ape kan.. tp disebabkan jwb sepatah2 camtu, kasi ayat sentap camtu.. kite pon pikir macam2 la kan..either bz giler ke, pilik customer ke,double standard ke,malas ke,xblaja PR ke.. kite customer agak kecik hati..kalau xsuka or xboleh ke, ckp ler elok2,xsusah pun kan..n not to WP tu jer.. ni sumer yg vendor2 including catering,wp,photog,etc....


    meow~
    http://reneemeowwedding.blogspot.com

    ReplyDelete
  34. yoshie❤owh really..ingatkan dorang ngan Arma tu rapat..huhu.. Owh rupanye u pun terkena ek..kira sblum i terkena ni ramai lagi la yg terkena ngan WP nie.. xsangka lak..ingatkan i sorang ke ape.. keje dorang tu mmg undeniable super-gorgeous..seriously, i mmg fan keje2 dorang.. tp kecik hati la diberi layanan camtu.. seriously sedeh..juz nak tau harga ape le salah nyer kan. kalau xsuka kite nak share ngan other bloggers, bgtgau la elok2.. i ingatkan i sorang je rase tu ayat sentap..rupenyer ramai agree.. so how? yg catering2 tu pun lagi la agak kurang hajaran, kite xabes ayat terima kasih trus letak phone..eee geram tol!! hopefully will find WP yg PR bagus n berbudi bahasa..huhu

    Anonymous: owh thanks dear for d info.. thought i sorang je yg terkena. so yg org2 yg backing2 kat chatbox tu kene le sedar yg WP dorang ni xlah 100% perfect.. dorang ni defend bermati-matian tp xtau yg sebenarnye ramai lagi yg dah read bad review about them..dorang ni not in our shoes, dats y.. T_T

    YanaMIB: huhu thanks dear... tu ler, kite xtau ler dia nak tipu ke, nak bg harga lain2 ke, ape2 je la kan.. ayat tu dah bg impression yg bukan2 kan?tol x? atleast ckp ler elok2..jgn le buat kite terasa kan n pk mcm2..kalau i xterasa, xde la i nak post entry ni kan..huhu.. anyways thanks for ur info yg bridal tu.. nanti i jenguk2 yea :D

    meow~
    http://reneemeowwedding.blogspot.com


    meow~
    http://reneemeowwedding.blogspot.com

    ReplyDelete
  35. hi renee..

    ye la.. i pun tak suka dgn last comment dia tu. sound kasar n kerek la.. huh

    ReplyDelete
  36. hi renee.
    i ade pengalaman dgn AWP ni!!!! i bengang gila. tp b4 that nk bgtau i mmg suka dress up n such tau. then buat kenduri kahwin dekat dewan yg boleh kira top jgk la. i call AWP ni, die jwb punya lah kerek, i cam sabar lah sbb ingat die ni- ok , cara- cara bap** ni jwb mmg camtu kot. b4 i call AWP ni, i asked my fiance to call him lah,. mmg fiance i yang jenis thn sabar gila2 ni pon ckp- die kerek, mmg cara die camtu. so takpelagi, soo nk jadikan cerita i pon pergilahhhh, pergi la rumah aka butik dia tu. cam baik lah sume cara ckp mmg kasar tp die tyr to be nice lah. i think sbb dia org melaka kot! sbb tu la ckp camtu (waluopon mak i tak pon ckp kasar camtu) discuss punya discuss, tet die bg harga kat i pakej pelamin starts from 10k. die mintak bg lagi penginapan dia n crew dia semua. tuptup tup 12k above,. i mcm - wah wah wah, pdhal i tak mintak design baru pon(nk guna pelamin sedia ada kot!)
    At the same time, i asked my friend to ask him lah , my friend ni pon mmg nak khaiwn jgk, dia tanaya2 harga tak lah semahal i punya! pdhal buat kat dewan jgk dlm 7k camtu. not fair!!! pdhal pelamin, archway, deco main table . sama lah tu! marah sgt.
    tapi masa tu, tgk baju kat butik aka rumah dia, mmg cantik jgk(sbb i tak survey tampat lain yang mmg lah lagi cantik) so i pon ok lah camni i nk place order for baju dulu. i pon byr certain amount yang agk byk jgk bg i.
    i think stakat ini je kot dulu, i nak dptkan balik duit i, then baru kite story mory k

    ReplyDelete
  37. as salam awk,

    thanks for this preview sgt membantu b2b lain spt sy. walau sy takde blog but sy suke bace blog b2b ni. slh 1 sbb ni la, utk cari info ttg vendor2 yg prangai tak elok/blacklist.

    of coz kite berharap majlis kahwin yg almost perfect, taknak ade masalah last minit. dats y sume hal kene berjage2. nway thanks for sharing.

    doa yg terbaik utk sume b2b yg lain.amin.

    ReplyDelete
  38. sgt kekwat..mencinyeeeee..uya pn pnah kena..

    ReplyDelete
  39. ishhh.. panasnya hati baca nie. tak sangka teruknya service dia. nsb gak you tau awal Renee, xdala membzir byr deposit ke pe.. ada hikmah dear..
    alhamdulillah, my wedding vendors that day semuanya PR bgus & berbudi bahasa. coz mgkin sbb i pun bkn jenis penyabar sgt, memn vendors yg i mtk quotation react action semcm je, awal2 i trus blacklisted. hoho~

    ReplyDelete
  40. aslmkm renee..yes..i agreed with u la..i dah pun pernah kena kat Caterer and pelamin maker..mula-mula i msg tak reply..i nekad nak call sebab kawan i kate Famous Caterer ni sangat faboulos..pas tu daughter owner angkat n kata tak tau harga sebab mak dia yag incharge..ok i boleh terima..tapi i pesan nak quotation nak cepat sikit tp i tak sebut pun 'nak nenek tu'..lg 1 bulan nak majlis..i tak terima ape2 lg..i terus cri katerer lain..tak sedap pun i bantai jer..then 1 week sebelom majlis dia call bagi quatation bru dia tanya nama i sape..i jawab dengan pro n polite... tp dlm hati i Haaa padan dgn muke u..melepas 1 customer...n lg 1 i kena kat pelamin maker..mula2 i dtg tempat dia tanya maner owner n nak tengok preview..tapi assis die jwb dia tak der n tak dapat nak tolong sebab galery tingkat atas owner kunci..i dengan hampa tapi still sabar buat temu janji untuk jumpa..tiba masa yg dijanjikan dia konon ader function to attend..i balik dengan frust..then next i call tp tak angkat2..i pun let go jer.. dlm hati i..mungkin dia dah kaya raya tak mau meet any customer lg pas ni..next i pergi cari pelamin maker lain..kali ni i call dia anggkat tp suruh i dat gelery n malas nak msg2 so, i pun datang naik teksi sebab kalau i bawa kreta i akan terperangkap dalam jame sebab i nak balik office i just nak pergi sekejap guna lunch hour jew..sampai kat situ, i tnggu hampir setengah jam baru dia sampai..pas tu dia kata jom pergi kedai dia lg 1 kat seberang nun..ok i pun follow dia dengan sabar..pas tu dia tanya i nak mcm maner..n i bg tau lah idea i..n harap dia paham tp masa tu muka dia mcm tak pcayer jer kat i sebab i pakai biasa jer..yeah welll nak g opis kan buat per nak melaram sangat..on the spot i bayar cash dep kat dia..trus dia tergaman..tp i tak kater ape pun dia trus buka resit n minta location..pas tu i bagi dia kat jemputan pertunangan i..lg dia tergamam bila dia tengok tittle anak nenek kat dlm kad tu..pas tu bru dia say sorry sebab i tunggu lambat and dia trus tanya knape i tak naik kreta sendiri or minta org hantar..i pun kata i busy tak der time..n org i busy gak..masa tu i sangat sedih rupanyer diorang nie double standard..next i dtg lg sebab i nak tengok reka design yg i minta kat dia siapkan untuk pelamin naik kreta mewa barulah dia layan i baik2..sakit hati i jumpa org mcm nie..i hope tak derlah yg mcm nie kat dunia ni...

    ReplyDelete